Maatschappelijke vraagstukken in stedelijke gebieden vragen steeds weer om nieuwe creatieve oplossingen. Het domein Creative Future van Hogeschool Inholland wil studenten en professionals opleiden door ze te laten dóen. In living labs, field labs en leerwerkplaatsen werken ze aan real life vraagstukken, multidisciplinair. De vraag die aan Vakwerk werd gesteld door de directeur van het cluster creative business: hoe organiseren we dit nieuwe onderwijs, en wat betekent dit voor de organisatie zelf?
Creative Future onderwijs daagt de organisatie uit: multidisciplinair, open ontwikkelend met maatschappelijke partners, gericht op daadwerkelijke vraagstukken. Studenten zijn er enthousiast over, maar het zet de organisatie op zijn kop: roosters moeten flexibel blijven, het toetsen moet zich op het leerproces richten in plaats van alleen de uitkomst, en het vraagt iets heel anders van docenten.
Wij hebben geholpen het veranderproces te organiseren, waren sparringpartner voor directie en hebben actieonderzoek opgezet om werkende principes te vinden en op te schalen. De neiging is al snel om een werkwijze die in een klein experiment goed werkte te verheffen tot nieuwe blauwdruk. Om die vervolgens top-down uit te rollen. De kunst is echter om de werkende principes eruit te halen, en die als startpunt te gebruiken. Het destilleren van de werkende principes hebben we participatief gedaan, met mensen uit allerlei hoeken van de organisatie. Zodat niet alleen wij snappen waardoor iets wel of niet werkt, maar vooral zij!