Alliander stuurt op meervoudige waardecreatie. Niet alleen economische maar ook ecologische en sociale waarde bijvoorbeeld. De sociale impact van Alliander is van belang, in een tijd waarin energie steeds duurder wordt en de transitie naar nieuwe vormen van energie volop gaande. De directeur Corporate Social Responsibility en manager diversiteit vroegen ons om te helpen bij het ontwikkelen van hun social impact strategie. Dat betekent concreet: inzicht krijgen in waar Alliander social impact heeft. Wat drivers daarvoor zijn, en daarmee ook meer bewustzijn in de organisatie hierover. Met als doel hun social impact positief te laten zijn. Dat vraagt concrete keuzes: als monteur op straat en als directeur in de bedrijfsvoering!
Vakwerk ondersteunt bij een verkennende fase die bestaat uit drie onderdelen. Een inhoudelijke verkenning, met behulp van externe experts en interne collega's die hier warm voor lopen. Met als resultaat een eerste versie van een Social Impact Map, die inzicht geeft in de verschillende soorten social impact, en waar dit in het bedrijfsproces van belang is, inclusief de verhalen en dilemma's van betrokkenen. Daarnaast een procesmatige verkenning, met als resultaat een goede positionering van het thema in de organisatie, zicht op wat interne change agents en pioniers zijn en een advies aan het management hoe de veranderaanpak vervolgd kan worden.
Het resultaat is een duidelijke 'why' die geen twijfel laat over waarom Alliander hier aandacht aan besteedt, een aanscherping van de 'wat' (in de vorm van een Social Impact Map) als inhoudelijke concretisering van waar social impact uit bestaat, inzicht in 'wie' de belangrijkste spelers zijn om te betrekken gezien hun rol of energie bij dit onderwerp. Een sterke basis om de komende jaren op voort te bouwen.